Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; RegenerateThumbnails has a deprecated constructor in /data/web/virtuals/57253/virtual/www/wp-content/plugins/regenerate-thumbnails/regenerate-thumbnails.php on line 31

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Rtp_Theme has a deprecated constructor in /data/web/virtuals/57253/virtual/www/wp-content/themes/rtpanel/admin/rtp-theme-options.php on line 21

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Rtp_Ogp has a deprecated constructor in /data/web/virtuals/57253/virtual/www/wp-content/themes/rtpanel/admin/lib/rtp-deprecated.php on line 145
Staré články | Stránská skála, Deníkáři a jejich hloubkové deníky Staré články – Stránská skála, Deníkáři a jejich hloubkové deníky

Staré články

Zde můžete najít veškeré dříve publikované články na tomto webu. I když tento web existuje poměrně krátce, vystřídali jsme tři adresy a právě tak tři redakční systémy. Tento maraton je dnes snad již u konce protože vše funguje jak má a adresa se taky ukázala jako snadno zapamavotovatelná, jak pro lidi tak vyhledávače…

Tato stránka je v podstatě archív článků z dřívějška.  Z období od srpna 06 do dubna 07.

Jméno: Radek Datum: 19/10/2006 15:30:09

Hloubkový deník aktualizován!

Koukněte dolů! – Deník 2006

Jméno: Radek Datum: 9/10/2006 19:59:28

Výměna deníku proběhla!

V sobotu 7.10 sme s Pájinem podle domluvy vyrazili kolem druhé na Stránskou skálu vyměnit hloubkáč deník. Hned co jsme dorazili na místo vlezli jsme do nejspodnější štoly fotit “mlhu”. Jaké bylo naše překvapení že ta divná mlha se objevila hned v prostoru před námi a na první fotce. No přiznávam radši sem vypadl. Na konečné 10tky jsme potkaly jediného dorazivšího Adama z Kafélanky (Trošku zklamání puvodně mělo dojít víc lidí) Ale co jde se. Při společné akci prolézáme vše včetně prostorů za krytem. Ke kompletní návštevě Stránské skály zbývájí pouze Jezírka a kryt samotný. Obojí je však zavřené… Adam alespoň pořizuje supr fotky z části za krytem kde jsou stěny ještě relativně čisté a neočouzenné (http://moje-galerie.wz.cz/gallery.php?co=Stranska2) Musím uznat že má skvělý fotografický nádobíčko, ale tahat bych se stím nechtěl. Zachytil ještě vyměnování deníku. A pár svých uměle vytvořených “duchu”. Tímto uznávám že lze poměrně jednoduše stvořit ducha i chtěně ale jak my s Pájinem víme někdy jsou okolnosti vzniku těhdle mlh dost zvláštní…  Vlastně celá tadle výprava ohledně mlhy položila víc otázek než na kolik jsme se snažili odpověd nalézt. Navíc jsem doma zjistil že fotka z mobilu která byla jen tak bez pokusu o falšování vyfocena je díky nedostatku světla tak rozmazaná, že snad nemá ani žádnou prukazní hodnotu. Misto z ní prostě nejde poznat… Alespoň se vyměnil deník který se zrovna suší u mě nova. A v novém jsme byli všichni podepsaní. Pro mě samotného měl konec této dlouho očekávané akce ještě jeden efekt. Už jsem se nemohl dočkat domva a sladké postýlky abych se vyležel z děsný rýmy. Jakovždy váš správce Radek

Jméno: Radek Datum: 3/10/2006 21:19:23

Výměna deníku!

Tak a je to tu! Po roce a týdnu se opět vracíme na místo činu, a budeme měnit deník v Medvědí jeskyni na Stránské skále. Deník byl naposledy měněn 28.9.05 . Za ten rok se hodně změnilo jak v mém životě tak i v oné jeskyni. A všechny zápisky co za todle dlouhé období přibyly budou co nejrychlej scanovány a umístěny sem, pro své čtenáře.

Pokud se chcete přidat k naší výpravě “dolů” nezbývá než na nás vyčkat 07.10.06 v 14:45 na konečné šaliny číslo 10 na Stránské skále. Společně vyměníme deník a podíváme se do dalších prostor. A jestli nám bude opravdu zhury dáno tak i do míst dosud neprozkoumaných…

Počet očekávaných lidí na akci je asi 5 i s námi. My budeme tři. Snad to nebude poslední takto početná výměna.

Jméno: Radek Datum: 25/09/2006 21:36:51

Fotky mlhy

Takže po delší době opět nějáká zpráva. Naschromáždil jsem z internetu všechny dostupné fotografie, oné mlhy z useku nejspodnějšího patra štol. Místa na kterých jsou tyto fotografie pořízeny od sebe nikdy nejsou dál než 40 metrů. Fotografie pocházejí ze tří různých zdrojů. Dvě z nich na které je postava v maskáčích (Pájin) jsem fotil já.

Jméno: Radek Datum: 17/09/2006 13:05:05

Další scany deníku, další novinky…

Jak jsem sliboval tak činim. Deník z Medvědí jeskyně na Stránské skále je opět v kompletním nasnímání, a má nyní 38 stran které si můžete prohlednout zde ve spodní liště stránky. (viz odkazy 1 – 38) Dálší novinka je že se mi díky paní Bajgerové podařilo získat znění článku z časopisu Medium o podivných aktivitách na Stránské skále. Pokud k tomu dá svolení dočkáte se tedy článku, který se na celou věc dívá z pohledu velmi senzitivního člověka. Navíc se mi povedlo zajistit z různých zdrojů asi 10 fotek oné mlhy, a taky získat vyjádření několika fanoušku fotografie k naším fotkám na fotografickém foru. Takže časem asi udělám velký článek na toto téma, protože pro nás co tam lezeme je duležité vědět co se vlastně dá všechno čekat… Ale ted ještě k dalším věcem, pokud se zadaří možná tu na stránkách brzo přibyde mapa dříve kopané, nyní zasypané šachty k jeskyni č.4 (Jezírka). A pokud budeme mýt obvzláště štestí možná nakoukneme do krytu CO na Stránské skále. Ale to je hudba zatím hodně vzdálené budocnosti. Ta šance je minimální…

Jméno: Radek Datum: 11/09/2006 16:23:57

“To” na fotce

O naší víkendové akci v Kuřimi jsem psal takže viz předchozí článek. Na konci této akce jsme měli v plánu jít nafotit do nnejspodnějšího patra štol “To” (Kdo ví co to je… Vetšina lidí říká že nějaký duch) To se nám ale nepovedlo protože někdo naházel do celého systému štol dýmovnice a tak tam byla normální dohlednost asi 1-5 metrů… Navíc při pokusu o polapení toho co to tam naházel jsme se potkali s dvěma oddíly skautů které jsme tam potom dukladně provedli. No zkrátka z focení nebylo nic protože i ten dolní systém byl zadýmovaný. Ale zapátrali jsme v archivech zjistili jsem že se nám na dvou fotkách povedlo vyfotit onu záhadnou mlhu která se v těchto místech Stránské skály pravidelně objevuje. Bylo to asi 40 metrů od místa ze kterého pochází většína snímku oné mlhy. Jinak máme zde názornou ukázku 3 snímku focených těsně po sobě asi v rozmezí 15 sekund. Na prvním nic není, na dalších dvou už se něco objevilo. Takže pokud by tam panovali prašné podmínky nezmění se asi nějak závratně během 5ti vteřin. Kdo ví co to je. Nikde jinde jsme s Pájinem nikdy nic takového nevyfotili (a že se toho nafotilo docela dost) Odkazy na ostatní snímky najdete tak asi o dvě zprávy níž. Sníky jsou z přelomu dubna-května 2006 a je na nich Pajin a Jeden z mých roverů zvaný Eda. Však udělejte si názor!

Jméno: Radek Datum: 9/09/2006 20:21:10

Akce “Kuřim” která skončila na Stránské…

No ráno jsme vyrazili objevovat do Kuřimi kde je velmi podibný prostor jako Stránská skála o kterém jsme z doslechu věděli.  Jelikož měl zavařené všechny vchody a pokus o prunik navážkou hnoje malem zkončil přidušením, tak sme to tam kolem jedné zapakovali. Náhradní program jsme měli už dopředu. A to vyfotit \”to\” (ducha) na Stránské skále. Navíc jsme zašli do Tesca pro deník a tužky a šli před tím do Tramvajové štoly pod Špilberkem nafotit kontrolní serii snímku aby jsme si zkusili jestli foták uvidí duchy i jinde. Po cestě jsem splašili kýbl nový hloubkáč do něj dali a odjeli ná Stránskou skálu. Tam se rozhodujem pro další kontrolní serii fotek, ovšem sté nic nebylo protože nějaký retard hodil v hlavním sytému štol dýmovnici a zapálil hromadu svíček takže to tam vypadalo hodně divně. Naneštěstí slyšíme zvuky z dálky a tak oba zjsínáme světla a při stěně se blížeme k těm lidem. A až je potkávám nestačím čučet, von je Červánek se Stopařema (skautské oddíly které trošku znám…) A tak je trochu provádíme a při tom za krytem objevujeme nový hloubkový deník který tam dal někdo nezávisle na nás. No je fajn že naše myšlenka žije a já tam vepisuji nabídku na spoluprácí. Snad se ozvou… Bohužel v nejspodnějším patře štol kde “to” má byt asi opět ten samý blbec naházel dýmovnice, a a tam nebylo vidět už vubec nic. Asi jen metr před sebe a okolí jako kdyby neexistovalo. Nevadí na ducha si posvítíme příště….

Jméno: Radek Datum: 7/09/2006 21:48:16

Výměna deníku!

Jelikož Pajin si splet hlavní stránku s nějakým chatem tak sem to tu musel trošku promáznout. V důsledku čehož se ztratily starší příspěvky a cele se to rozhasilo. No ty scripty to ještě chce trochu dodrbat.\r\n

Tak a ted to nejduležitější co se smázlo. Výměna deníku proběhne 7.10 v 15.00 na Stránské skále kde se s náma můžete tou dobou setkat. Potom pujdeme dát nový hloubkový deník i do Tramvajové štoly v Brně. Takže když si na nás počíháte v jeskyních navazujicích na nejspodnější patro štol na stránské skále tak můžete jít klidně s náma…

Edit : 8.9.2006 17:20 Opět s pomocé Minatoryho (http://minatory.blog.cz) se povedlo chybu napravit. Nyní nejspíš bude vše v nejlepším pořádku.

Jméno: Radek Datum: 7/09/2006 18:11:36

Co “to” je na Stránské skále?

Chodím na Stránskou pravidelně už nějaký ten rok (asi 3 roky) Ale pořád si netroufám říct že to tám znám jako své boty. Třeba uplně dole u jezírek v Jeskyni č.4 jsem nikdy nebyl i když jsem je 2x viděl z výšky. A pořád pro mě zustávájí záhadou jiné věci a budovy. (No do krytu se asi nikdy nedostanu.) Ale co jsem zjistil posledně mě hodně zaujalo. Víte já veřím že něco tam dole muže existovat a podle mě i existuje. Vzpomeňte si na báje o ztracených dětech ve vnitřku hor kde potkali trpaslíky, nebo starobylou armádu. A kde taky plynul čas uplně jinak než “venku”. Tyto báje jsou výsadou hlavně germánských mýtů, ale přece i my máme Blaník nebo doposud tajemné štoly na “Americe” nedaleko Karlštejna. A o otvírání skal na Velký pátek není třeba mluvit.

Sice jsem slyšel už nějaké legendy Stránské skále a časovém posunu. Ale ty jsem doteď neslyšel z jiného zdroje takže jim nevěřím. I když si myslím že jsou v zásadě možné jen že se třeba staly jinde. Ono se už několikrát stalo že někteří lidé “jen tak” zmizeli před očima příbuzných a známý je i případ jednoho ”iluzionisty” který se po svém čísle neobjevil dodnes… A jak už to tak bývá takovýchto legend je o tak silných a historii protkaných místech mnoho. Jednou z nich je i ta o duchu ve štolách vedoucí k Medvědí jeskyni (Krápničce) na Stránské skále. Osobně věřím že něco je v každé jeskyni a prostoru, nějaký “pocit z prostředí” nebo “duch místa”. Tím ovšem nemám na mysli klasické duchy jak si je vybaví běžný člověk. Poprvé jsem se setkal s touto zprávou na agartha.cz. Zde však hodně věcí podsouvají a dokonce obkreslují “mlhu” ve foťáku tak aby byl vidět obrys člověka! Proto mě to celé kdysi tolik nezaujalo a bral jsem to spíš za manipulaci s nějakým šumem a ruchem nebo prachem. Dnes jsem ale zase začal hledat mapky. Narazil jsem na další 3 stránky které taktéž zveřejnují fotky nebo informace o ”té věci”. Jedna stránka však je o časopisu věnovaném “paranormálním jevům a záhadám” a nikdo jim do toho nevidí takže člověk nemuže říct jestli si vymýšlejí nebo ne. Další jsou stránky Josefa Mužíka který zde nafotil jiné fotky a dokonce přesně na stejném místě jako Agartha. Jenže toho taky nelze počítat protože na svých stránkách má hned ze začátku velký odkaz přímo na agarthu. A to mu u mně přeci jen trošku srazilo stupen duvěryhodnosti, protože má kontakt už na někoho jiného kdo se tím zabývá. A konečně další jsou stránky nějakého nadšence, kde není vidět žádné napojení na výše zmiňované zdroje. A opět jsou záběry ve stejném místě! Todle mě už trošku nahlodává ale my jsme nic takového nikdy nevyfotili. Asi to bude hlavně tím že jsme nikdy nefotili v samotných štolách. Tento víkend ale uděláme společně s naší akcí v Kuřimi zátah na “to” a uvidíme jestli se nám ukáže. Kdyžtak uděláme soutěž. Bud o nejlepší padělek ducha nebo o fotku ducha samotného!

Jinak po poslední akci veříme asi oba s Pajinem že se občas dějí divné věci. Když sme chtěli jít do jednoho podzemí v Brně tak nám celou cestu narušila dost dobrá souhra různých náhod, a vchod do objektu se vubec nepodařilo projít, i když jsme se o to pokoušeli způsobem který jsem už tam tak 3x provedl. Když jsme tam asi 3 dny po této smolné akci vlezli, zjistili jsme že tam asi praskl parovod, protož e všude na nás kapaly horký kapky a často nás opařily, k tomu všemu strašná vlhkost a mlha…

Zdroje

http://inre.wz.cz/index/fotky.htm – nejzajímavější tady nikdo nic nevnucuje…

Jméno: Radek Datum: 6/09/2006 18:45:08

Stránská skála a Brněnské hantec

Tak sem zas tak jednou bloumal internetem, jestli náhodou nenajdu nějaké jiné plánky do sekce mapy. Ale našel jsem zcela neočekávaně něco jiného. Název Strandy v hantecu. Nevím proč říká se jí Džungle. Pokud víte o jiných názvech Stránské skály, určitě neváhejte napsat.

Jméno: Radek Datum: 4/09/2006 19:03:42

Opět vylepšení

No dočkalo se to tu v krátké době několika vylepšení, konkrétně dolní lišta kde jsou nyní kontakty i aktivní. Dokonce jde po kliknutí na odkaz volat přímo na můj skype. (viděl jsem to na jedněch stránkách a hned mě začalo zajímat jestli to fakt funguje, páč sem to do teď neviděl.) Další změna je že přibyla sekce Mapy. Poděkování za nápad patří Meivis :) . Dál jsem dopnil web o sekci odkazů kde není všechno jen o podzemí… No a nakonec musím poděkovat lidem kteří web v posledních dnech testovali. Hlavně spolužačce Tereze díky které se přišlo na chybu zobrazení ve Firefoxu (nejspíš jste si toho nevšimli, bylo to opraveno několik hodin po spuštění nového webu. Konkrétně byl problém s příliž uzkým “prohlížecím” okýnkem) Takže všem ještě jednou díky!!!

A jinak se tu zvedá návštevnost, deset lidí denně je slušný na to že si to zatím žádný vyhledávač nenašel…

Jméno: Radek Datum: 3/09/2006 13:00:42

Výměna deníku na Stránské skále

Napsal jsem to už do deníku samotného ale opakování nikdy neškodí. Tak tedy příští výměna proběhne 7.10.2006 v 15:00, takže pokud chcete pojdtě vyměnit deník společně s námi a nebo tam na nás s Pajinem někde počkejte. Dost možná že zanesem i novej deník do Tramvajovky.

Jméno: Radek Datum: 1/09/2006 12:39:06

Takže jsem se kouk na Wikipedii jestli tam něco píšou o Stránské skále. Bylo toho docela dost, jenže si tam někdo na několka místech spletl štoly s jeskyněma, vynechali taky jeskyni č. 4 a tak sem se to rozhodl napravit a dát tam odkaz i na tento hloubkový deník který má s tímto tématem taky hodně společnýho. Takže pokud chcete o stránské vědět hodně věcí koukněte na http://cs.wikipedia.org/wiki/Stránská_skála . Tak a je to.

Jméno: Radek Datum: 30/08/2006 06:36:38

Sdělník

Právě byl spuštěn sdělník, ve své podstatě se jedná o návštěvní knihu, ale jak říkám, je jen na vás co tam bude. Mužete tam prakticky cokoliv, třeba radit se kde se dá do jakého podzemí vejít, dávat si srazy na společné akce, nebo popsat nějaký zajímavý zažitek. A když se tam objeví někdo kdo nám bude chtít pomoct, určitě toho taky využijeme!

Jméno: Radek Datum: 29/08/2006 20:47:20

Další deník, další změny…

Další významná zpráva dnešního dne je že nás napadlo s Pajinem (Kamoš bez kterýho si nelze průzkum podzemí představit) že rozšíříme naše “návštevní knihy” i do Tramvajové štoly v Brně. Hlavně proto že na konci této skoro pulkilometrové štoly pod Špilberkem za poslední rok přibylo několik čtvrtek papíru s podpisy různých dobyvatelů. Tato štola je také méně frekventovaná než Stránská skála a tak deník nebude muset být scanován tak často. V budoucnu zde nebudou deníky k náhledu ale pouze ke stažení ve formátu *.rar. Pokud by se k nám chtěl přidat někdo kdo by nám pomáhal v pravidelných intervalech kontrolovat deníky bude jen dobře. Nyní kontrolujeme tak se čtvrtletou frekvenci, i když někdy častěji…

Jméno: Radek Datum: 29/08/2006 20:35:51

Scan deníku v provozu, ale..

Právě sem obrátil všechny scany deníku na stránské skále do normálně čitelné podoby (tzn. od zhora dolů) Bohužel se někam podělo při výpadku spojení se serverem asi 15 obrázků z období červen-říjen 05. Jakmile bude ve škole přístup ke scanneru budu se snažit to napravit, zatím to musíte oželet a vystačit si z dolními 25 scany. Rozhodně se nebojte že by o deník nebylo postaráno!

Jméno: Radek Datum: 29/08/2006 18:57:39

Takže co říct, snad jen že se s poměrně velkými obtížemi povedlo nastartovat redakční systém, takže už to tu nebudou mrtvé stránky jako za dob “oranžového” designu. (jestli se tomu tak vubec dalo říkat) Obrovský dík za to patří zejména Minatorymu z komunity okolo OFP (viz. http://minatory.blog.cz) Jinak, jak vidíte designu to tady moc nepobralo budu se to snažit dát dokupy, ale zde na tomtu webu je pro mě mnohem duležitější obsah. Budu se snažit sem přidat pro návštěvníky mých deníku nějaké forum i když jeho vytženost bude nejspíš prakticky nulová, ale co není muže být…Tak jo dost keců jde se na věc!

26.12.2006, 21:22

Původní správce deníku objeven!

Jak možná někteří z vás vědí, obnovil jsem tradici hloubkového deníku na Stránské skále potom co někdo ukradl původní. Je to asi tak měsíc co se mi ozval zakladatel deníku. Je jím Tomáš Z. z Brna a ozval se prostřednictvím zdejšího fora. Už jsem měl i možnost se sním i jeho horolezeckou partou setkat osobně při průzkumu Tramvajové štoly v Brně. Podle jeho slov, deník založil jako protiklad vrcholových knížek v Adršpachu, bohužel si však myslí že deník umístil málo hluboko (viz. některé malůvky v mém prvním deníku) Navíc díky němu známe také datum uložení prvního deníku. Je jím 23.2.2003 V té chvíli jsem neměl ani potuchy k čemu se to jednou dostanu, no brzo to budout přesně tři roky co deník vedu, a čtyři roky co existuje… Snad to bude ještě hodně dlouho a Stránská nám s Pájinem a jinými připraví vždy něco novýho jako doťeď.

30.12.2006, 18:52

Jsme Kompletní!

Jak možná někteří z vás vědí hledali jsme s Pájinem někoho dalšího do naší podzemní party. A tak se k nám přidal Standa který se mnou dlouhý roky chodil do skautu a a tak jsme se oba naráz seznamovali s jeskyněmi. Poslední dobou jsem se sním až tak neviděl jelikož už dlouhý roky do skautu nechodí, ale na naší povánoční prohlídce Stránské jsem se sním domluvil at nám pomáhá s deníky, že třetího hledámu už nákou dobu. A stalo se. Navíc je nadšeným botanikem, a Stránská skála je i výmečnou botanickou lokalitou. Takže se naše vědomosti o ní posunou zase o krůček dál… Navíc jsem už snad definitivně dokončil stránky, rubrika “o mně” změnila název na “o nás” protože jse mi povedlo přesvědčit ostatní aby o sobě napsali náky ten řádek a našli hezkou podzemní fotečku. Pokud vás zajímáme můžete se o nás dozvědět více překvapivě v sekci o nás.

28.01.2007, 18:03

Podivné aktivity na Stránské skále

Článek napsala paní Alena Horká, která spolupracuje s Aghartou (Amaterským výzkumným spolkem z Brna zabívající se podzemím a zvláštními jevy). Článek poskytla vydavatelka časopisu Medium, Paní Miluše Bajgerová. Na internetu článek nebyl dosud publikován.

Bohužel co je popisováno v článku se někomu může zdát jako čirý výmysl jinému pravda. I přes to že co nevidím tomu nevěřím se přikláním k tomu že zminované události jsou možné, protože mě i mnoha ostatním lidem v těchto místech různě protestuje fotoaparát a zachycuje onu divnou neviditelnou mlhu kterou někteří vysvětlují jako prach jiní jako duchy. Tak či onak neznám jiné místo kde ji nezávisle na sobě zachytilo několik lidí. Nyní už samotný článek

Stránská skála – záhada podzemních labyrintů

Podzemní labyrinty Stránské skály v Brně skrývají dávná tajemství. Mnozí nenacházejí odvahu vstoupit do „dolních“ podzemních prostor. Dějí se tu záhadné jevy a jednoduše řečeno – „něco negativního tu visí ve vzduchu“. Zajímalo mě to a protože spolupracuji s Badatelskou společností Agartha Brno pro výzkum podzemí a paranormálních jevů (internet: www.agartha.cz), vypravili jsme se s panem Kamilem Pokorným z této společnosti do oněch míst na průzkum.

O této lokalitě se vypráví různé tajemné historky a za války tu zahynuli nějací lidé. Když tady prý nedávno v blízkosti hlavního vstupu do labyrintu chtěla přespat skupinka trampů, něco je v noci velmi vyděsilo. Museli prostor rychle opustit! Podobných případů zděšení se dozvídáme více. Na tuto skutečnost jsme ale nechtěli raději ani pomyslet a věřili jsme, že se nám snad podaří tajemné jevy vyfotografovat.

A skutečně!! To, co jsme na fotografiích zachytili, bylo šokující! Materializované astrální bytosti, tváře lidí, tvorové neznámého původu, podivné úkazy a světelné efekty! Co se tu tedy dělo v dávných dobách?!

Stránská skála je nejkrásnější skalní útvar v Brně. Je to výjimečná krasová lokalita v jurském vápenci s jeskyněmi a labyrinty umělého podzemí. Odborné prameny uvádí v této lokalitě 29 jeskyní a skalních puklin. Na zdejších skalách trénují svoji zdatnost začínající horolezci. Celá oblast Stránské skály je významné paleontologické a archeologické naleziště, je pokryta stepním rostlinstvem. V jedné z jeskyní zde bylo objeveno pravěké ohniště a kosti velkých šelem. Odhalilo se, že jeskyni obývali lidé druhu Homo erectus, tedy předchůdci dnešních lidí, a to již před 600 tisíci lety. Území Stránské skály je také významná mineralogická lokalita. Podařilo se nám zde najít krásný a blýskavý, medově zbarvený kalcit, zvaný medovec. Ten se vyskytuje jen vzácně.

Systém umělých podzemních labyrintů ve Stránské skále byl vybudován za druhé světové války, v letech 1943–1945. Jde vlastně o nedokončenou podzemní továrnu, kterou začala stavět brněnská firma Flugmotorenweke Ostmark. Měly se tu vyrábět letecké motory a stroje i technická zařízení všeho druhu. Provoz továrny v podzemí však nikdy nebyl zahájen.

Nejdelší, hlavní labyrint má celkovou délku chodeb přesahující 700 metrů. Průměrná šířka chodeb je asi 5 metrů. Tento labyrint tvoří spodní patro systému a na něj pak navazuje protiatomový kryt civilní obrany, je to 85 metrů štol. Kryt byl vybudován na počátku 60. let minulého století. Horní patro podzemí tvoří labyrint o délce 135 metrů chodeb a měl sloužit jako protiletecký kryt. A nakonec vedlejší dolní podzemní prostory s nedokončenými štolami o délce 100 metrů. Na ně navazuje krasová jeskyně ve čtyřech patrech nad sebou. Ta byla pojmenována „Medvědí jeskyně“, pro velké množství nálezů kostí medvěda druhu Ursus deningeri, předchůdce medvěda jeskynního. Žili zde ve čtvrtohorách před 600 tisíci lety.

Stránská skála byla v roce 1978 pro svoji výjimečnost vyhlášena za národní přírodní památku.

* * *

Tajemné podzemní labyrinty Stránská skála jsme společně s kolegou z Badatelské společnosti Agartha navštívili dvakrát, a to v létě roku 2003. Nejprve v hlavním labyrintu jsme se ještě se skupinou dalších lidí zúčastnili neobyčejného vystoupení – hry na africké bubny. V podzemí je výborná akustika pro bubnování na tento šamanský hudební nástroj. Vešli jsme tedy vstupním tunelem do labyrintu, po několika metrech jsme odbočili doprava a pak jsme se již ocitli v úplné tmě. V cestě labyrintem jsme dál pokračovali s baterkami. Je tu chladno, teplota zde celoročně dosahuje jen 8oC a navíc ve všech prostorách v pravidelných intervalech kape ze stropů labyrintu voda. Jinak je tu naprosté ticho. Alespoň v této chvíli. Prošli jsme spletí chodeb a křižovatek, až jsme se dostali do jedn místnosti. Bylo zde velké množství poházených balvanů a terén stoupal mírně do kopce. V tomto prostoru jsme zůstali, má tady být pro africké bubny snad nejlepší akustika. Místnost jsme prozářili svíčkami a provoněli vonnými tyčinkami, až vzniklo velmi krásné prostředí jako v nějaké svatyni. Na bubny jsem si zkusila zahrát také, a to díky mému kolegovi, který to ovládá perfektně. Každý úder na tento africký nástroj totiž v podzemí zní, jako kdyby zároveň zpíval celý chór. Opravdu zvláštní.

Strávila jsem tedy poprvé v labyrintu čtyři hodiny a musím říci, že je tu skutečně velmi tajemná atmosféra. Fotoaparáty a kamery zde chvílemi vůbec nefungují a přístroje stagnují. Přesto jsem udělala pár fotek a na jedné z nich se mi podařilo ve tmě vyfotit jakýsi zvláštní křišťálový útvar na jedné skále jeskyně. Nejpodivnější zážitek byl, když jsme všichni v úplném tichu labyrintu náhle zaslechli pronikavý křik krocana! Kde by se tu ale vzal? To zůstává záhadou. Nachází se zde totiž jen netopýři, i když my jsme tehdy žádné neviděli.

Podruhé jsme se vypravili do labyrintů s Kamilem Pokorným sami o dva týdny později, v srpnu 2003. Tentokrát jsme prošli všechny tři labyrinty a snažili se hodně fotografovat. Nejdříve jsme vstoupili opět do hlavního labyrintu, do tzv. spodního patra, tam, kde jsme byli minule a udělali zde několik fotografií. Mohlo být tehdy kolem poledne, ale atmosféra se mi zdála ještě tajemnější než předtím.

Po vyvolání filmu jsem zjistila, že tam nejsme sami! Na fotce se totiž objevila malá materializovaná astrální bytost, která „pluje“ prostorem ve výšce před námi, tvořena z bílé mlhoviny! Tuto bílou mlhovinu fotografové znají jako teplejší výdech, osvětlený bleskem fotoaparátu. V našem případě se však mlhové útvary rozprostíraly různě po celé délce prostoru a nejednalo se tedy o efekt dýchání před objektivem. Za malou „plující“ astrální bytostí s tvarem lidského těla je na fotografii vidět další mlhový obláček! V něm je patrná tvář nějakého muže! Dále pak ve výklenku, který měl kdysi sloužit jako okno podzemní továrny, se na snímku objevila obrovská hlava nějakého tvora, který se na nás dívá! Nevypadá ani jako člověk, ale spíše jako zvíře! A nakonec jsme ve vstupním tunelu hlavního labyrintu vyfotografovali velké množství různě velkých světelných koulí bioplazmatické energie! Mnohé to budou energie lidí, kteří tu kdysi byli a museli zemřít.

Potom jsme navštívili další podzemí – štoly protileteckého krytu v horním patře. A na závěr našeho průzkumu jsme sestoupili pěšinou mezi skalisky a vydali se do obávaných „dolních“ labyrintů, z nichž jedna část vede do Medvědí jeskyně. Při vstupu do těchto prostor jsme museli nejdříve překonat zvláštní pocity a pak jsme vešli s baterkami opatrně do tmy. Tady jsme si opravdu nemohli být ničím jisti. Cesta je tu nerovná, s velkými kameny a výmoly, ze stropů kape voda a ve vzduchu je cítit silná vlhkost.

Vstupní otvor do Medvědí jeskyně je velmi nízký a před vchodem do této jeskyně leží hromada obřích balvanů, které již nebyly při ražbě štoly odtěženy. Na těchto balvanech jsme se vyfotili, pak jsme se zde ještě trochu porozhlédli a v těchto tajuplných prostorách udělali ještě další snímky. To jsme ještě nevěděli, jaké záhadné překvapení nás čeká po vyvolání filmu.

Najednou jsme v jeskyni zažili nečekaný šok! Právě před námi velkou rychlostí „profičel“ a zakroužil DUCH!! Bylo to neuvěřitelné! Zachytili jsme jej digitálním fotoaparátem. Byla to materializovaná forma energie v podobě bílé mlhoviny s tváří muže uvnitř formace. Okamžitě jsme si tento unikátní snímek prohlédli na displeji fotoaparátu.

Poté jsme podzemní labyrint opustili a byli jsme rádi, že se nám nic nestalo a že jsme v pořádku. Když jsem pak nechala vyvolat svůj film, na posledních fotkách z oněch obávaných podzemních prostor, se objevily následující záhadné jevy a úkazy:

Na boční stěně vlevo jsme zachytili zřetelnou hlavu muže s otevřenýma očima, jakoby promítnutou a materializovanou ve skále. Dále v místě, kde jsou obří balvany, se u stropu materializovaly dvě velké oči přes celou šířku jeskyně, což je asi 5 metrů a dívají se na nás! Pak jsem na jiném místě tohoto labyrintu vyfotografovala další mlhovou formaci a v ní je vidět opět onoho stejného muže jako na stěně skály i na digitálním snímku. Navíc jsem ještě zachytila také další obličeje lidí!

S kolegou jsme přemýšleli, co se tu v dřívějších dobách muselo všechno odehrát a proč se tu stále zdržuje tolik bludných duší. Kromě toho jsem ještě na jiné skalní stěně – při vstupu do Medvědí jeskyně – zachytila dalšího tvora neurčitých tvarů, který nevypadá jako člověk, ale spíše jako netvor! Může pocházet z hluboké minulosti.

Závěrem chci říci, že podle našich zjištění se v záhadném podzemí Stránské skály prolínají časové dimenze, a to jak z minulosti nedávné, tak i z minulosti velice vzdálené.

Alena Horká

www.agartha.cz

26.12.2006, 23:04

Fotky “neviditelné” mlhy ze Stránské skály

Již to tu jednou bylo ale bohužel mi smazali učet na webzdrama a už je nikdo neuvidí, tak jsem je alespon nahrál znovu sem. Všechny fotky pořídili dohromady asi 3 různí lidé, a u všech je prověřeno že pochází z nejspodnějšího patra štol navazjucích na tzv. Medvědí jeskyni v níž je i náž hloubkový deník. Kochejte se, udělejte si názor. http://stranska-skala.ic.cz/pic/mlha/

26.12.2006, 23:24

Běžná rutina

Dnes náš tým s Pájinem nebyl kompletní. Provázel jsem jen jednoho mého kamaráda který Strandu docela znal ale né uplně dokonale. Prolezli jsme postupně všechny patra podzemí a navštívili jsme i oblasti za protiatomovým krytem kde jsme nalezli stanoviště mě neznámé hry “Pozdně podzimní závod zoufalých”. Chvíli fotíme a mizíme z hlavního arálů štol. Venku zběžně procházíme ještě vrchní protiletadlový kryt, a jako vždy je v něm hromada bordelu. Nakonec ještě pomáhamé hlídce městské policie, která tu pátrá po bezdomovcích a ujištujeme je že tu nikdo není (což díky tomu jak se jde schovat na Strandě nemusí uplně pravda) Vítá nás už nejspodnější část štol která na konci plynule přechází v jeskyni zvanou medvědí kde už pár let působí náš deník, a světe div se zatím žije! U vchodu pořizujeme pár snímku protože se opět snažme vyfotit onu přízračnou mlhu. Ovšem asi kvuli venkovním místím teplotám je uvnitř opar skoro všude a tak vyfocené snímky nemají opět žádnou průkazní hodnotu. V Medvědí jeskyni proběhla kontrola deníku. A také se nám povedlo odhalit tajemství těžce přístupné podzemní svatyně (nebo oltáře, jak chcete). Nechci ono tajemství prozradit, ale můžu vám s klidem říct že Ten, Ta, To co to udělalo není nebezpečné. Spíš naopak, ale to už bych moc prozrazoval což nechci. Takže – nebojte se zvuků či oltářků a klidně si zalezte. Radek

28.12.2006, 20:28

Stránky jsou zcela hotovy!

Stránky byly doladěny a do budoucna se již vlastně nemůže stát že by tu nefungoval nějaký odkaz na soubor protože jsou generovány automaticky skripty. Rozšířilo se to tu i o nějaké sekce jako Dokumenty a podobně, do budoucna již nemám napady jak to tu po funkční stránce zlepšit. Za necelého půl roku běhu jse již třikrát měnila adresa, dvakrát redakční systém, a asi čtyřikrát posloupnost složek kam se nahravá obsah. Teď už je vše v nej pořádku a mělo by to tu fungovat prakticky bezudržbově. Pro spamery a otravné uživatele připomínám že tu oproti minulému hostigu též přibyla možnost zablokování IP adres. Necht se vám i tomuto webo v roce 2007 daří. Radek

14.02.2007, 08:08

Co přineslo zkoumání na Bílé hoře?

Včera odpoledne jsem podnikl již dlouho plánovaný důkladný průzkum takového méně známého bratříčka Stránské skály, a to právě Bílé hory. Marek „Poustevník“ Šenkyřík již před nějakou dobou napsal článek o zmíňkách o krytech na JZ svahu Bílé hory. A nějaký čtenář mi jej poslal se do sdělníku. Začal jsem tedy jako už dřív pátrat. O nějakém podzemí na Bílé hoře jsem věděl ale neměl tak podrobné informace. Ukázalo se že onen hledaný Písečňák jsou dnes na soukromém pozemku, asi proto jse jej nemohl najít. Co je za plotem jsem prostě ignoroval. Z dalších německých stop na Bílé hoře jsou patrné jen bunkříky. Bohužel od pamětníků co se pohybovali v okolí jsem se mnoho nedozvěděl. Jedni štolu na Bílé hoře považovali za naprosto bláznivý a nereálný projekt. Druzí připustili že i když tu žijí od roku 1969 že o něčem takovém slyšeli od strýce. Pokud však štoly existovaly, byly už v té době dávno nepřístupné. Taky kam jinam po válce s odpadem že? Z dalších informací jsem náhodou zjistil že Němci budovali na svahu Bílé hory také výstavní čtvrť pro vysoce postavenné dustojníky (přezdívalo se jí Hamburk). A nějakou dobu zde na kopci měla bojové postavení i protiletadlová obrana. Konkrétně tzv. Flaky, po nějaké době se ale stáhli, kopec byl prý snadno zasažitelný. Místo kde se kryty mají nadcházet je tedy patrné i dnes, a onen písečnák má skutečně rozměry zhruba 60 x 200 M a sousedí na JZ svahu z hřištem Sokola. Je už ale zavezený a nemá hloubku 25 M. Na jeho místě vzniká soukromá zahrada. Z poza plotu je patrná pouze nějaká díra do svahu, ale z té se po bližším prozkomání vyklubalo místo kde si asi majtel bral písek pro svoji potřebu. Pokud nějaké štoly ještě existují, tak dost možná že velmi hluboko v podzemí. Údajně existují i fotografie z druhé světové války. Podle mě je jistota, že hluboko pod zemí možná na původní urovni písečňáku je štola, skoro stoprocentní. Zbývá najít přesné místo začátku štoly, požádat město o povolení či případně spolupráci a udělat průzkum. To už však není práce pro mě, ale pro někoho kdo má za sebou silné sponzory.

26.03.2007, 19:03

Tak trochu jiná akce na Stránské skále

Včera 25.3.07 jsem vycítil to správné počasí na focení skalních útesů na Stránské, a začal psát a obvovolávat. No ještě že jsme dohromady jen tři, díky tomu jsme se se Standem a Pájinem rychle domluvili. A do hodiny a půl jsme už vyráželi ke Stránské skále. Dnes to však bylo jiné. Pořádnou výbavu jsme měl jen já, abych zkontroloval deník. Zato Pájin byl ověšen fotákem, který jsme sebou vzali na západ slunce na Stránské skále. Ten umí být často uplně nádherný, ale je obtížné vybrat těch pár okamžiků které taky vubec nemusí nastat. Nahoře na Stránské byla spousta lidiček, ale my šli cestou dole. A už v té chvíli jsme začali prozkoumávat jiná místa než obvykle… Slyšeli jsme totoiž že udajně vede nějaký druhý neuzamčený vchod do jeskyně č. 4, zdálo se nám to sice nepravděpodobné, ale za zkoušku nic nedáme že… Dalších 15 minut trávime v různých křovinách, a pořváváním na sebe: “Hej, máš něco?”. V blízkém okolí nebylo po ničem ani památky. Ale všimli jsme si asi o 100 – 150 metrů dál že je tam nějaký kanál. Jen tak z recese (protože jsme tam nikdy nebyli) jsme ho nadzvedli, a já šel do prostory. Ale nebyla nic moc. Byl to jen asi vodovodní řád. Pájin mě fotí a potom daváme všichni víko zpět. Nemá dírky a je to fuška, nikdo neche přijiít o prsty a tak víko nakonec zaštoucháváme klacky. V tu chvíli se kolem nás mihly 2 postavy, menší chlapík v kožené bundě a trochu mohutnější chlapík v maskovacím vzoru AČR. V té chvíli nás ještě nenapadlo kdo to je… Zběžně procházíme hlavním systémem. kde potkáváme opět onu dvojci, a jdeme k protiletadlovému krytu. Před ním se opět míjíme, a vtu chvíli mi došlo odkud mi je ta tvář povědomá. Chlapík v maskovacím mi hodně připomínal Gnora, vedoucího který mě krátce vedl ve Skautu někdy kolem roku 2000 tedy už asi před sedmi lety. Tehdy vedl ještě i Standu, tomu se ale obličej nezdá povědomý… za této debaty příjemě procházíme trošku zasmraděný kryt. A přichází to hlavní, kontrola deníku…  Jdeme do nesjpodnějšího systému, a cestou si ještě povídáme o té mlze co tu občas je. Dnes se ani moc neliší podminky venku a ve vnitř, takže se nám nemůže zamlžit čočka… Jsme vevnitř, všude ticho… A já kolem sebe metám snímky. Nic se nám dnes neobjevuje. Ale opět potkáváme dvojci. To už to nevydržím a ptám se: “Hele ty seš Gnor že jo?” “Cože? eh, jasně, kdo seš?” “Saigon.” “Je zdarec…” A to už k nám jde i Standa a i ten se s ním zdraví, no není nad překvapivá setkání po letech, vždyt už je to skoro 8 let co jsme jej oba neviděli… Beru ho na prohlídku jeskyně. A Gnorův kamarád zůstavá ve štole se zbylými “Deníkáři”. Je to jen zběžné, prolízáme pravou větev. a ukazuji mu nějaké místa o níž něměl tušení. Kontrola deníku taky proběhla uspěšně. (Deník žije :) ) a ještě jsem mu stačil ukázat vchod do zbylých části jeskyně… Po příjemném svižném tempu se dostáváme zpět a vycházíme všichni na povrch, loučíme se a já mu ještě povídám at se podívá na stránky… Dál už se naše cesty děli. Standa nám chce ukázat jak se leze do vodárny na Stránské skále. Věděl jsem už dlouhý roky že se do ní dá dostat. Ale myslel jsem že jen s lanem. Je ale pravda že vodárnu jsem naposled zkoumal ještě před tím než jsme obnovil deník… Cestu nám Standa osvěžuje malou botanickou “vzdělávačkou” Po které jsem si sice všiml pár vzácných rostlinek které pro mě byly do teď obyčejné, ale stejně si za boha nemůžu zapamatovat jejich jména… Před sestupem do vodárný nás vokukuje skupinka nákých holek ale i jejich pohledy typu “co sme za blázny” nás nemůžou odradit. Jo holt křiklavě oranžový overal špinavý overal, špínu v obličeji a čelovku na hlavě asi podle nich nemá každy… Do vodárny se vsoukávám uzkým otvorem po “skleněných kostkách”, a Pájen se standem mě skvěle jistí abych nespadl. Musím se totiž dostat nějak k žebříku co je asi 1,5m na bok odě mě, jenže podemnou je metru asi 5… Za jejich pomoci se daří. A já můžu fotit. Je to zajímavá a taky překvapivě velká prostora pro kterou mě vždy z nějakého duvodu napadlo srovnání s černobylskou oblastí. Snad kvůli těm velkým trubkám, různým strojum, binci a nepořádku. A nebo jednoduše proto že tu byla ponurá atmosféra a špína…. Náhoru mi pomáhají opět oba, a je to ještě náročnější než předtím. V jednom okamžiku prostě nezbývá nic jiného než se postit a nechat se držet ostatními nad zemí a zkusit se trošku břichem povytáhnout. Jediný okamžik kde se musím prostě na kámoše spolehnout… Trošku taková zkouška důvěry a teambuilding. Dostal jsem se ven poděkovval jsme jim a společně jsme vyrazili fotit “útesy” Stránské skály. Bohužel jsme asi nejlepší čas pro focení západu slunce na Stránské skále prošvihli. Ale i tak děláme pěkné fotografie a Pája ještě pěkně fotí okolní květenu. Slunce pomalu zapadá, a ze Strandy odcházejí lidé dolů. Jen nahoře na kotě zůstává nějaký hlouček. I my se šouráme posledními paprsky slunce dolu do města… Škoda že není více tak atmosférických míst jako právě stránská skála.\r\n\r\nfotogalerie z této akce na http://picasaweb.google.com/Radek.Kristof/StrNskSkLa25307 V ten samý den co proběhla tato akce sem náhodou při prohlídce spamu v učtu gmailu vypátral e-mail od pana Jiřího Skoupého (tímto mu velice děkuji.) Je to jeden ze snímků z II. světové války o kterých jsem se zmiňoval ve článku Co přineslo zkoumání na Bíle hoře? Fotografii naleznete zde: http://picasaweb.google.com/lh/viewPhoto?uname=Radek.Kristof&aid=5046241837184461393&iid=5046242064817728098